Thursday, 2 April 2009

Sesi Latihan USPTN

Malam tadi saya memulakan sesi latihan yang pertama bagi pelatih-pelatih Sukan Prestasi Tinggi Negeri (dahulunya dikenali sebagai Sukan Teras). Saya rasa bersyukur kerana pada kali ini saya mengendalikan pelatih-pelatih di dalam kumpulan yang lebih kecil dari sebelumnya. Seramai 10 orang pelatih dari 12 orang kesemuanya telah melaporkan diri semalam di Pusat Latihan di Megalanes Kuala Lumpur, Endah Parade.

Sesi dimulakan dengan sesi pengenalan para pelatih yang mana ianya adalah gabungan pemain baru dan lama. Ada diantaranya pernah mendapat bimbingan dari saya sewaktu mereka di dalam program Sukan Teras bawah 12 tahun dan mereka ialah Atiq Bazil, Siti Zulaikha dan Amirul Radzi.

Program ini tidak berbeza dengan program AA dan AAA yang telah bermula pada bulan Mac. Kedua-duanya dikendalikan secara bersama oleh KLTBA dan MSWP dan yang bezanya program yang dikendalikan oleh saya dibiayai oleh MSWP dan AA dan AAA dibiayai oleh MSN. Sesi latihan ini diadakan 2 kali seminggu iaitu pada hari Rabu jam 8.00 malam dan Ahad 6.00 petang. Program ini akan berjalan sehingga bulan November 2009.

Modul dan corak latihan adalah sama dan mengikut kehendak atau ditetapkan oleh Majlis Sukan Negara dan yang bezanya adalah pendekatan yang akan saya ketengahkan pada musim ini. Saya cuba membuat beberapa perubahan dan ianya perlu dilakukan pada peringkat awal ini bagi mendisiplinkan para pelatih. Jika dulu tumpuan hanya pada skill pemain tetapi kini saya cuba memberi pendedahan kepada pemain dalam aspek persediaan mental. Saya akan cuba memberi input serta teknik ketahanan mental kepada pemain pada musim ini dan diharap dengan gabungan skill, teknik serta mental, para pelatih akan lebih bersedia menghadapi sebarang kejohanan.

Perbincangan dengan ibu-bapa turut diadakan semalam bagi mendapat maklumbalas berhung dengan program ini dan saya turut menjelaskan tentang modul yang akan saya ketengahkan dan rata-rata memberi sokongan. Saya berharap agar sokongan dari ibu-bapa serta pelatih-pelatih akan memberi satu suntikan baru kepada saya untuk bekerja dengan lebih kuat bagi memastikan kecemerlangan pemain. Saya juga menasihat pemain agar memanafaatkan tempoh 6 bulan ini untuk berlatih dengan bersungguh-sungguh agar hasilnya nanti kan dapat mengembirakan semua pihak.

Mohd Hisham Mohd Nor.

3 comments:

Anonymous said...

bro..macamana nak cari trainer untuk bowling?

Mohd Hisham Mohd Nor, A.N.S, P.P.C said...

Anda boleh hubungi di talian 016-6275838

aRien de GreaT said...

boleh tmpang tya...ape yer tugas sbenar usptn????