Friday, 18 December 2009

Perkampunagan Sukan Asia 2006

Saya sempat meluangkan masa untuk menjenguk kembali kenangan lalu sewaktu temasya Sukan Asia 2006 terutamanya perkampungan sukan tempat dimana saya menginap selama 14 hari.

IMG_0797 Apa yang didapati tempat tersebut pada asalnya akan dijadikan pusat perubatan atau lebih dikenali sebagai Hamad Medical City. Namun apa yang diceritakan oleh warga Qatar, ianya dibiarkan kosong sejak selesainya Sukan Asia 2006.

IMG_0791

Blok-blok apartment yang kami duduki satu ketika dahulu, tidak berpenghuni sehingga hari ini. Ianya satu pembaziran kerana kos untuk membangunkan kawasan tersebut adalah besar dan ianya dibiarkan begitu sahaja.

IMG_0800 Saya difahamkan, blok-blok apartment tersebut tidak boleh diduduki kerana setiap unit apartment tiada kemudahan dapur. Saya cuba mengimbas kembali layout bilik yang pernah diduduki dan ternyata tiada ruang dapur. Adalah pelik apabila sebuah rumah dibina tanpa ada dapur.

Memandangkan Qatar merupakan negara yang kaya, saya berpandangan elok jika ia dijadikan pusat Sukan atau kompleks sukan dan ia boleh digunakan pada temasya sukan-sukan yang akan datang. Lokasi tersebut sangat sesuai dijadikan kompleks sukan serta pusat kecemerlangan sukan di Qatar.

Mohd Hisham Mohd Nor

Doha, Qatar.

No comments: