Monday, 18 October 2010

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Utusan Malaysia Online - Berita Utama
Saya tertarik dengan laporan Sdr. Azrai Mohamad bertajuk 'Pemandu Bas Ekspres tak serik-serik'. Sudah tiba masanya pihak penguatkuasaan, baik Jabatan Pengangkutan Jalan(JPJ) mahupun Polis Trafik untuk mengambil langkah tegas untuk mengatasi pemandu bas yang memandu laju di lebuhraya. Sememangnya setiap kali saya memandu di lebuhraya, pasti akan bertemu dengan pemandu bas ekspres yang memandu laju melebihi had 90km sejam. Saya begitu kagum dengan penguatkuasaan jalanraya dan lalulintas di luar negara di mana pihak penguatkuasa mengambil tindakan yang sangat tegas sehingga pemandu takut untuk membuat kesalahan. Contohnya di Doha, Qatar, pemandu yang melanggar lampu merah akan dikenakan dengan sehingga RM5000.00 dan saya tidak melihat langsung kenderaan yang melanggar lampu merah. Begitu juga di Australia, apabila had laju di sesebuah kawasan sibuk seperti di lapangan terbang, had lajunya 30km/j dan saya mendapati mereka mematuhi arahan seperti yang tertera dipapan tanda. Sekiranya pemandu tidak mematuhi arahan tersebut lesen memandu akan digantung tanpa rasa kasihan.

Dalam usaha kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara maju, penguatkuasaan juga merupakan faktor yang penting dan ianya akan menjadi pengukur bagi meyakinkan mereka tentang keadaan di sesebuah negara yang hendak dilabur. Saya berharap agar kerajaan dapat melakukan sesuatu dalam menangani masalah sebegini kerana kemalangan yang membabitkan bas ekspres bukannya pertama kali berlaku dan ianya dapat dielakkan sekiranya langkah-langkah keselamatan serta kesedaran kepada pemandu bas dapat dipertingkatkan. Para penumpang juga memainkan peranan yang penting kerana mereka tidak perlu takut untuk menegur pemandu bas yang memandu laju kerana ianya melibatkan nyawanya sendiri dan juga penumpang lain. Nasihat kepada pemandu bas ekspres, FIKIRKANLAH KESELAMATAN PENUMPANG
....

No comments: