Sunday, 20 October 2013

MENANTI SAAT AKHIR

Rakyat Malaysia sememangnya terkenal dengan budi bahasa serta mempunyai pebagai bangsa dan budaya yang telah di amalkan sejak merdeka lagi. Setiap tahun, rakyat Malaysia meraikan pelbagai perayaan yang terdiri dari pelbagai kaum seperti melayu, cina, inda, iban, kadazan, sikh dan lain-lain lagi. Keharmonian yang ada ini perlu dikekalkan demi kesejahteraan negara untuk makmur dan aman sentosa.
 
Namun begitu, di sebalik keharmonian yang dikecapi sejak sekian lama, ada beberapa tabiat yang turut di amalkan dinegara kita. Tumpuan saya pada penulisan kali ini adalah untuk berkongsi dengan tabiat mengambil tindakan pada saat akhir. Seringkali kita mendengan ayat seperti ' Biasalah orang Malaysia' suka buat kerja saat akhir atau kadangkala di label sebagai 'Malaysian Style'.
 
Tabiat ini telah menjadi darah dan daging kepada hampir setiap rakyat Malaysia. Kita boleh lihat setiap kali kerajaan mengeluarkan sesuatu dasar atau keputusan berkaitan tempoh pembayaran atau pembaharuan seperti membayar saman, menukar kad pengenalan dan sebagainya, rakyat Malaysia sering mengambil pendekatan untuk melakukan perkara tersebut di saat akhir.
 
Saya masih ingat ketika Polis Diraja Malaysia menawarkan diskaun kepada saman yang dikeluarkan, kaunter-kaunter di pejabat Polis lenggang di peringkat awal. Sepatutnya mereka mengambil kesempatan untuk membayar awal kerana ketika itu ia amat mudah untuk membayar kerana tidak perlu menunggu lama.
 
Namun begitu, apabila tibanya waktu akhir atau tinggal sehari dua tamatnya tempoh pembayaran maka ketika itulah mereka 'kelam kabut' datang ke pejabat polis untuk membayar saman. Ketika itu juga mereka akan menyalahkan pihak berkuasa kerana terpaksa menunggu lama dan menuduh sistem kaunter yang lemah dan tidak berkualiti.
 
Di sinilah yang ingin saya persoalkan, mengapa rakyat Malaysia suka menunggu di saat akhir untuk mengambil tindakan. Adakah mereka terlalu sibuk denga tugas harian sehingga membuatkan mereka terpaksa melengahkan masa untuk bertindak.
 
Secara kesimpulannya tabiat melakukan kerja saat akhir ini adalah kerana sikap dan tabiat yang di amalkan sejak berkurun lamanya. Sikap ini perlu dikikis dan kita perlu membentuk generasi yang akan datang agar lebih aktif dan progresif.
 
hisham nor.

No comments: